VIATA DE LANGA MINE

FORUM DIFICIL PENTRU CEI CE CRED ORBESTE, INDIFERENT IN CE
 
AcasaAcasa  PortalPortal  InregistrareInregistrare  ConectareConectare  

Distribuiţi | 
 

 Istoria unor locuri din Israel

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
Mergi la pagina : Înapoi  1, 2, 3  Urmatorul
AutorMesaj
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   26.10.14 3:10

si tot de Purim....
o costumatie interesanta....

politist- araboaica-romancuta cu iie.....!!

Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   26.10.14 3:12

"-Scuze, Luminatia ta, Sultan Abdul El Hamid....cat este ceasul ?"
"-Care din ele ? ca este unul in Jaffa, altul la Ierusalim, sau la Schem, Haifa, Acco, Nazareth, Safed..."

ar putea raspunde sultanul.

Chiar asa...ce urme au lasat in tara sfanta cei 400 de ani de stapanire otomana....?
Unii, nu putini ar spune imediat -  "nimic"
Altii mai nastrusnici ar spune- "bacsisul"
Iar altii vor spune ca destule lucruri inaintate, cale ferata, constructii, Beer Sheva printre ele, zidurile Ierusalimului,
si alte lucruri ce se mai vad si astazi.
Printre ele Ceasurile .
De fapt turnurile cu ceas.
Pentru ca sultanul era  dulgher excelent, poet, amator de lupte, de trenuri, de ceasuri.

Obiceiul de a construi turnuri pentru ceas era vechi in imperiul otoman dar sultanul l-a accentuat si din turnuri de lemn, a construit turnuri de piatra.
In Israel, Sultanul a construit primul ceas la aniversarea a 25 de ani de domnie.
In Jaffa.
Turnul a fost inceput in 1900 si inaugurat in 1904.
Desigur din bani publici dar si donatii.
Printre donatori, a fost Iosif Moyal comerciant vechi in oras si un ceasornicar,  Moise Sheinberg care a instalat  ceasurile din partea de sus a turnului.
Ceasul este renovat in 1963, adaugandu-se si o placa ce marcheaza istoria Jaffa si batalia ce s-a dat aici, in 1948.

Inaugurarea ceasului din Jaffa in 1904.



Ierusalim -doua ceasuri.
Unul langa poarta Jaffa -1914, altul terminat de englezi in fata la mahane Yehuda





Turnul cu ceas din Haifa



Nazareth



Nablus



Safed



Acco.construit 1905, renovat si reparat in 2001



Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   26.10.14 3:15

Daca Tel aviv este primul oras evreu fondat in epoca moderna,
Petah Tikva este prima moshava.
Dar ca sa fie mai clar despre ce este vorba, moshava inseamna o asezare agricola
in care, spre deosebire de kibutz, este bazata pe proprietea privata a terenului agricol
si al caselor.

Infiintata cu mai mult de 30 de ani inaintea Tel-Avivului,
a fost prima asezare agricola evreiasca, terenul fiind cumparat (cu sprijinul financiar al
Baronului Rothschild), de catre cativa evrei religiosi, care-au fost printre primii ce-au pus in practica idealul sionist.

Ideea apartine rabinului Akiva Josef Shlesinger, care, dupa ce a venit in tara din Ungaria,
a convins pe cativa din elevii lui de construirea unei societati dinamice care sa combine
valorile din Torah cu munca pamantului si renasterea limbii ebraice.

Terenul a fost cumparat in 1878 de la propietarii satului arab Umlabas, sat care oricum era deja pustiu,
ultimii locuitori parasindu-l cu 3 ani inainte din cauza epidemiei de malarie din regiune.
In acele vremuri malaria era una din bolile cu cele mai multe victime, vina purtand-o terenul mlastinos
care se gasea in cateva regiuni ale tarii.

Satul era situat langa raul Yarkon, raul fiind pomenit si in VT, ca granita intre tribul Menashe
si Dan,  varsandu-se in Mediterana.

La cautarea si cumpararea terenului au participat, dupa cum am spus, cativa elevi ai rabinului,
care au fost deasemeni primii pionieri si locuitori, printre ei ,
Yehoshua Stampfer, David Gutmann, Zerah Barnett si Yoel Moshe Salomon.
Despre acestia, a fost scrisa in zilele noastre si o balada, care povesteste cum s-a ajuns
la asezare.

Numele a fost inspirat din VT, cartea Osea, cap.2
17. Si ii voi da viile ei de acolo si valea Acor o voi preface in poarta de nadejde; si ea va fi voioasa ca in vremea tineretii ei, ca in ziua cand tu ai scos-o din pamantul Egiptului.
Poarta de nadejde, de fapt, Poartea Sperantei in traducere din ebraica.
Petah Tikva = Poarta Sperantei.

In ciuda faptului ca primul an fusese un an bun in agricultura, s-au impartit locuitorii in
doua grupe, bogati si saraci.
Cei bogati, s-au retras pe un delusor si s-au numit ‘’ramatim’’, saracii pe malul Yarkonului
numidu-se, yarkonim.
Cand apele Yarkonului s-au urcat, si-au fost distruse casele saracilor, acestia s-au intors
la Ierusalim. Iar moshavaua, a fost parasite complet dupa 3 ani.

In 1883 s-a facut o incercare de a reinfinta vechea moshava. S-a cautat un loc mai inalt,
mai departe de mlastini, mai departe de malarie…
La sud de localitatea originala s-a infiintat moshavaua Yehud,
langa satul arab Yehudia,  azi,…Savion.

In 1885, majoritatea locuitorilor s-au intors la prima localitate, Petach Tikva.
Terenul a fost impartit in o suta de parcele, fiecare destinata  locuintei, staul,
magazie pt. unelte si cotet. Restul terenului , cultura agricola.

Prima casa a fost construita din 1884 de catre Rabinul Arie Leib Frumkin, persoana instarita,
dupa cum se poate vedea. A mai cumparat si 1000 de dunam de teren pe care a infintat
in 1890 prima crama, (in moshava se cultiva si struguri).

Prima casa - 1884





In 1887, Baronul Rothschild a vizitat moshavaua, pe care a luat sub protectia lui.
28 de familii i-au transferat proprietatile personale si au inceput sa le lucreze in comun,
primind leafa lunara.
Baronul a donat pentru uscarea mlastinilor, inbunatatind astfel viata si sanatatea locuitorilor.
A donat pt. sadirea pomilor de eucalipt,  diferte culturi agricole, cai, unelte agricole…
In 1905 se alatura la moshava peste 100 de locuitori, care pt. ei, munca pamantului nu era
doar un mod de asi castiga existenta ci chiar, esenta sionismului, munca evreiasca, (avoda ivrit)


In 1899




In 1900





Primul razboi mondial nu a fost usor nici pt. locuitorii Petah Tikvei.
Criza financiara, (imposibilitatea de a mai exporta produsele agricole), culturile atacate de lacuste,
iar peste toate, rugati sa primeasca in moshava o parte din locuitorii evrei din Yaffo si micutul Te lAviv,
care fusesera alungati din casele lor din ordinul Imperiului Otoman.

In 1910




In acea perioada, mai exact incepand din 1911, s-au infintat in cateva locuri ceea ce s-a numit,
‘’meshek hapoalot’’, adica, ferma femeilor muncitoare, ( the women workers' farm).
In aceste ferme erau primite femei tinere, in general necasatorite, noi venite, care doreau sa se
formeze in tot ce cuprindea munca la o ferma – agricultura, staul, crescatorie de pasari – si nu sa
se rezume doar la bucatarie si crescut copii.
O asemenea ferma a femeilor muncitoare a fost infintata si in Petah Tikva, in 1922.
In mai 1921, s-a simtit si in Petah Tikva valul de manifestari violente ale arabilor contra evreilor,
care includeau violuri si crime, eveniment cunoscut sub numele de Meoraot Tarpa.
Au fost atunci ucisi 4 din locuitorii moshavalei.


Dupa aceste evenimente si datorita cresterii numarului populatiei – s-au alaturat multi noi veniti-
Petah Tikva a primit statut de consiliu local.
In 1936, moshavaua a fost declarata oras, iar primul ei primar a fost numit Shlomo Stampfer,
fiul lui Yehoshua Stampfer, care fusese unul din fondatori…
A fost a doua asezare evreiasca cu statut de oras, 3 ani dupa Tel Aviv, care fusese prima.

Primarul, Shlomo Stampfer - 1937





Petah Tikva a avut un rol important in istoria  dezvoltarii  asezarii evreilor in Eretz Israel inainte
de infintarea Statului. A fost si un punct de tranzit al noilor veniti, care dupa o perioada de acomodare
s-au raspandit in alte asezari.

In ferma femeilor muncitoare, au fost cazati temporar noii veniti, o parte din cei salvati din XXII.


Anul 1946 - femei evreice venite din Romania




Anul 1946 - copii si tineri orfani din Romania, dansand hora





Dupa razboiul de Independenta, oraselul s-a dezvoltat in ritm rapid, populatia ajungand azi la
peste 200.000 de locuitori…

Petah Tikva mai este denumita si Em haMoshavot , adica Mama Moshavoturilor…


Petah Tikva - 2013

Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   26.10.14 3:17

Am pomenit mai sus despre primii pionieri, fondatori ai Petah Tikvei, printre care se numara si Yoel Moishe Salomon.
Si despre faptul ca a fost scrisa si o balada despre ei.

Mai jos, balada, in interpretarea unui din cei mai iubiti cantareti si artisti, Arik Einstein, care spre regretul tuturor a plecat
spre o lume mai buna in urma cu cateva luni...

Am incercat s-o traduc, (sper c-am reusit), si am alaturat si textul original scris cu litere latine, spre a fi urmarit mai usor.
Pentru cei care sunt interesati...






Balada despre Yoel Moishe Salomon

Intr-o dimineata umeda in anul 1878     Baboker lah b’shnat tarlah
pe vremea culesului de struguri, et btzir haanavim,
au iesit din Yaffo pe cai,     yatzu m’Yaffo al susim
cei cinci calareti.     hameshet harohvim.

Stampfer venise, si Gutmann venise Stampfer ba, ve Gutmann ba
si Zerach Barnett    ve Zerach Barnett
si Yoel Moishe Salomon, ve Yoel Moishe Salomon,
cu sabia la brau.   im herev b’avnet.

Cu ei mai calarea Mazaraki,   Itam rahav Mazaraki
doctorul cel carunt. hadoctor hakasuf.
In lungul Yarkonului, vantul    leoreh haYarkon haruah
canta prin stuf. shar b’knei hasuf.

Langa Umlabas ei au poposit, Leiad Umbalas em hanu,
in inima mlastinilor, b’lev bitzot u’svah,
si pe un mic deal s-au urcat, v’al ghiva ktana tipsu,
sa priveasca imprejurimile.    lirot et hasviva.

Le-au spus lor Mazaraki, Amar laem Mazaraki,
dupa un scurt timp :   ahrei shaa ktzara :
-Nu aud pasari -Eini shomea tziporim
si asta-i semn rau. v’ze siman nora.

Daca pasarile nu se vad, Im tziporim einan nirot,
moartea-i stapana aici. hamavet po moleh.
Trebuie sa plecam repede,    Kidai latzet m’po maer,
eu, deja plec. ine, ani oleh.

S-a urcat doctorul pe calul lui, Kafatz hadoctor al suso,
ingrijorat de sanatate,   ki has al briuto,
si-au iesit si cei trei tovarasi de drum, v’areim shloshtam iatzu,
sa se-ntoarca impreuna in oras.     lashuv layr ito.

A spus atunci Yoel Salomon, Amar az Yoel Salomon,
privind in departari :    u’shtei einav hozot :
-in noaptea asta, eu raman   -ani nishar halaila po
pe acest deal. al haghiva hazot.

A ramas el pe deal, V’hu nishar al haghiva,
si intre miezul noptii si rasarit, ubein hatzot leor,
deodata au crescut lui Salomon      pit’om tzamhu leSalomon
aripi de pasare.      knafaim shel tzipor.

Incotro a zburat, incotro a disparut,    Lean hu af, lean parah,
n-a fost nimeni ca sa stie. ein ish asher ied’a
Poate-a fost doar un vis,    ulai aia ze rak halom,
poate-a fost doar o legenda… ulai rak hagada…

Dar cand s-a luminat de ziua, Ah ksh’aboker shuv ala,
de peste dealuri, m’ever l’harim
valea blestemata s-a umplut    haemek haarur nim’la
cu ciripit de pasarele… tziutz shel tziporim…

Si se mai spune ca pana azi,    Ve yesh omrim chi ad hayom,
dealungul Yarkonului, l’ oreh haYarkon,
pasarile canta despre       hatziporim sharot al Yoel
Yoel Moishe Salomon…    Moishe Salomon…
Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   26.10.14 3:18

De necrezut cum "din fuga calului" locuitorii Tarii Sfinte a anilor 1920-1950, ziceti-i Palestina daca vreti, ziceti-i Mandat britanic,
au reusit sa aiba o viata sociala cu nimic mai prejos decat in  suratele ei din Europa si America.
Sunt de toate pentru toti, chiar daca perioada este mai de austeritate, dezvoltarea este uriasa.
Si nu numai in constructii, dar si in intreprinderi de tot felul, in arta, educatie,invatamant.
Camilele au ramas in urma, ca si vanzatorul de gheata, la fel tocilarul de pe strada, vanzatorul de seminte, vanzatorul de pepeni sau de paine.






Locuitorii oraselor incep sa iasa la "Shoping", magazine de imbracaminte se deschid, de incaltaminte,
dar mai ales cafenele si mici localuri de intalnire la un aperitiv si o berica.
Plajele sunt pline ochi, apar sezlonguri pentru confortul cetatenilor.

1944....



Costume ??
Fantezia era mare ca si acum...

Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   26.10.14 3:20

Nu intamplator Tel Aviv va ramane in istorie ca orasul fara pauza, loc de veselie, de petreceri si de bunavoie.
Nu au trecut 30 de ani de la infiintarea lui si iata plajele pline...iata chiscurile pe marile bulevarde scot mese si scaune afara pentru publicul larf, mami cu carucioarele, tatici cu carucioarele iesiti la plimbare poposesc la o inghetata, la o cafea, la o citronada.
Alcool nu se bea.
Betivi nu sunt pe strada.
Cei ce beau o bere se opresc la una si in marea majoritate o beau acasa.
De aceea numarul cafenelelor si cofetariilor intrece cu mult numarul rastaurantelor si barurilor.
Sunt timpuri de lipsa, de economii, de cartele de alimente, dar lumea nu renunta la mici placeri.
Cartierele sunt pline de localuri cu specific, ale diverselor minoritati, in special europene.

     



    

Tinuta vestimentara, vocabularul, bunele maniere  se pot vedea des  in societate.
Desi suntem atat de departe de rezolutia ONU...inca ne invartim prin anii 30-40, cinematografele sunt pline, apare si teatru iar domnisoarele mai cu pretentii se intereseaza de Regina Frumusetii........!!



si exista desigur si o larga retea de socializare...............

Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   26.10.14 3:24

Ati vazut poate ca m-am referit in special la Tel Aviv..
Nu ca restul localitatilor ce se dezvoltau la fel de vertiginos, nu erau importante.
Dar Tel Aviv a fost primul oras eminamente evreiesc.
Este ocazia neasteptata de a transforma poporul evreu intr-un "popor normal",, in care locuitorii lucreaza munca bruta, paveaza, asfalteaza, lucreaza in constructii, in mica industrie.
Datorita Tel Avivului,asezarilor agricole din restul tarii,, cartierelor de langa orasele arabesti,  evreii nu mai sunt cei ocupati doar cu comert si finante.
Sigur, fluenta noiilor veniti era in special Europeana, lucru care si-a pus amprenta in intreaga istorie a inceputului si asezarii in Eretz Israel.







In 1911, Tel Avivul are marea sansa de a-l avea primar pe Meir Dizengoff.
El a pastrat functia pana la moarte, in 1936.




Dizengoff, nascut in Basarabia, a iubit enorm orasul, ca atare, a donat casa lui cu dorinta ca dupa moarte sa fie  muzeu.
Astazi este Muzeul Independentei





Dizengoff s-a ocupat de absolut toate aspectele citadine.
a interzis deschiderea de pravalii la intamplare, a cerut locuitorilor sa vopseasca fatadele si usile cel putin odata la 2 ani si a atentionat gospodinele care artarnau la vedere albiturile.

Tot ce era modern in lume vedeai si la Tel aviv.
Strazile construite cu beton, trotuarele largi pietruite, canalizare si indicatoare la tot pasul.
Apar indicatoarele cu numele strazilor, care iau locul placutelor de pe case cu numele proprietarului.

Si daca vorbim de strazi...circulau de-avalma camile, magari, taxiuri, carute, trasuri sau carucioare cu marfa.
O ! Iata si problema moderna.....Masinile ce apareau in oras, "mergeau cu viteza prea mare, claxonau fara incetare si stricau aerul curat al orasului..."



Pe de alta parte, organizatia "Trasura" face petitie la primarie si cere ajutor in fata concurentei neloiale a taxiurilor...."Noi care suntem prezenti in oras de la infiintare suntem amenintati cu disparitia..."
O, sfanta naivitate.....!
Primaria insa a ascultat si le-a oferit posibilitatea de a avea o taraba oricarui proprietar de trasura care renunta la afacerea lui.
Iar altii...altii au pus motor trasurii ca sa se adapteze vremurilor motorizate...

..........

Daca stam stramb si judecam drept....totusi vremurile nu se schimba chiar asa de repede.
Iata farmacia din Ierusalim in 1920 si in 2009

Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   26.10.14 3:27

Casa Dizengoff - Muzeul independentei, este casa in care BenGurion, in 14 mai 1948 a citit declaratia de independenta a Israelului.

In una din fotografiile de mai sus se poate vedea publicul adunat afara, in asteptare.


Mai jos, in sala, Ben Gurion citind declaratia :





Si, poza actuala, in fata Muzeului, statuia lui Dizengoff :

Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   26.10.14 3:28

Au trecut 50 de ani de la punerea bazelor Tel Avivului.
Orasul s-a intins necrezut de mult.
Si s-a populat deopotriva.
Dezvoltarea se simte in toate sectoarele, dar tot mai mult apare specificul ce va urmari Tel Avivul pentru totdeauna....
"Orasul fara pauza....."...." Orasul care petrece...."
Caci seara, cand se lasa putina racoare, cand se face putina liniste, locuitorii ies la plimbare, la distractii, la ........piscina.
Da, la piscina....
unii seara , altii devreme dimineata inainte de a ajunge la slujba, dar si in timpul zilei...





Celebra piscina Gordon, care este -parerea mea -semn al orasului
opera antrepenorului shmatriahu Stoler pe care il vedem in stanga alaturi de primarul de atunci



Cine nu a vizitat-o din anii 1950 pana in 2006 cand a fost inchisa...?
Cate prietenii, cate casatorii, cate lacrimi si cate amintiri...

Minune tehnica pentru vremea aceea -1950 -, piscina are apa sarata pompata de 3 pompe de la adancimea de 150 m din marii.
asta face ca apa sa fie minunata pentru inot, vara ca si iarna.
Zilnic curatata , drenata, niciodata nu a avut nevoie de clor..
Piscina olimpica, toate accesorile dimprejur fac din ea un minunat loc de intalnire

Cu vremea, ca orice lucru si piscina a imbatranit.
S-a degradat iar apropierea ei de mare, practic langa mare a facut sa nu mai primeasca autorizatii de renovare.
In plus municipalitatea Tel Avivului voia sa lungeasca promenada spre sud la Bat Yam si spre nord la Hertzelia
Parea ca piscina este condamnata la demolare.

Dar protestele si frontul comun al locuitorilor Tel Avivului au avut succes
La inceput s-a redeschis 3 luni pe an, vara.
Apoi reusita locuitorilor a fost deplna ...

in iulie 2009....piscina s-a redeschis, .......



Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   26.10.14 3:29

Astazi am sa il prezint pe vicontele Herbert Samuel.....
cine este si de ce e important?
Herbert Samuel a fost primul comisar in Palestina, a avut in 1914 ideea unui camin pantru poporul evreu, el insusi fiind evreu.
Declaratiile si ideile lui au precedat declaratia Balfour...
Numirea sa a fost imediat interpretata ca o respectarea a promisiunilor britanice pentru intemeierea caminului evreiesc in Palestina.
In iunie 1920, primul comisar, primul comisar evreu, soseste in Palestina.
Primirea facuta intrece toate asteptarile.
Herbert Samuel ramane uimit de efectul sosirii sale.
Ca atare se pune pe treaba serios dorind in primul rand sa unifice
si sa niveleze  diversele grupari din Palestina, evrei si arabi.
Pentru a impaca furia cercurilor arabe, dorind sa arate impartialitate, limiteaza imigrarea evreilor si numeste muftiu la Ierusalim un nationalist extremist arab -Hajj Amin al-Husseini
(in stanga cu casca este Samuel Herbert)



Iata-l in Palestina 1920, avand ca invitati familia Churchill



Dar sionistii spun -ajunge-.!
Ei sunt deja nemultumiti de politica prea putin pro-evreiasca a lui Herbert Samuel si incep criticile.
In special aripa militara sionista condusa de Allenby.
Totusi, Samuel aduce avantaje comunitatii evreiesti, inlesnindu-le facilitati comerciale si industriale, distributie de energie electrica in Palestina.
tot in 1920 viziteaza Tel Avivul uimit de realizarile primului oras evreiesc si de entuziasmul ce il remarca peste tot.
Vizita este oe bulevardul Rotshild, in spate se vede primul chiosc din Tel Aviv, chiosc care exista si functioneaza si astazi.Dau disparut doar pomii....un fel de pini.



Si iata aceeas poza colorata ulterior




Fiul sau a servit in Legiune Evreiasca a armatei britanice.

in 1963, Herbert Samuel decedeaza, o placa comemorativa  exista la Ierusalim pe zidul hotelului King George

Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   26.10.14 3:32

In luna iulie acum 28 de ani, s-a inaugurat la "Minunea de la Dizengoff"
Mai exact din piata cu numele primului primar al Tel Avivului.
"Minunea" consta intr-o esplanada suspendata in mijlocul careia era o fantana arteziana.
Noutatea era imbinarea focului cu apa, cu miscarea si cu muzica.




Repede de tot focul a disparut, muzica care deranja locuitorii de asemeni ca si miscarea.
Marea minune a devenit putin cam..."schioapa" si inutila.

Astazi sunt mai mult crtitici si locuitorii regreta mai toti piateta linistita simpla, comoda si placuta.
Asa arata azi

Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   26.10.14 3:33

Magen David square

anii 1950.



2013




Este locul central in Tel Aviv aflat pe Alenby 60, unde astazi se afla strada artistilor, cu tarabe cu cele mai variate lucruri lucrate de mana, sticla, lemn, ceramica, piele, margele, picturi, dar cate nu,....
Este locul unde incepe pitorescul si groanicul Suk Ha'carmel....Piata de lucruri ieftine, legume, fructe seminte si pepeni...
Este locul unde incepe strada Shenkin, a boemei si King George ce ajunge pana la Primaria Tel Avivului.
Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   26.10.14 3:34

Grija pentru verdeata a fot mereu prezenta....
Daca erau 5 pomi se numea parc, iar daca era un parc cu arbiusti se numea padure....

Str Dizengoff, cea mai centrala si populara strada din Tel Aviv, asa arata in anii 1938
Remember...numai 38 de ani de la infiintarea orasului si este plin de cartiere, strazi si ....pomi.
Vedeti in imagine pomisorii plantati , ingraditi pentru protectie
Iata intersectia dizengoff/Frishman



Si iata in 2013 acelasi coltisor cu aceleasi doua blocuri si cu pomii de rigoare....

 

Adevarul este ca poti avea nostalgii, nostalgii ale zileor can centrul Tel avivului era curat, arata europeneste, o placere sa te plimbi,
fata de aglomeratia, murdaria, grafiti, afisele ce ii dau un aspect de bazar oriental

        
Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   07.11.14 1:27

Mii si mii de oameni pleaca in pelerinaj catre 'mormintele dreptilor -"kvarot tzadikim'
raspandite prin toata tara.


Ierusalim...


De regula rabini cu influenta, cu cuvant in comunitate,de regula mai mult din partea sefarada a populatiei evreiesti din Israel.
Acolo se aprind lumanari, se vind amulete, carti de rugaciune, acolo se spun pasurile, dorintele, necazurile si tot acolo se asteapta ajutor.
De regula oameni simpli.
Si tot de regula, in jur misiuna tot felul de misiti intre Dumnezeu si omul cu necaz.
Si desigur ....politicieni.
Cel mai "politic " mormant este cel a lui Baba Sali (Israel Abuchatzeira), vizitat in special de evreii marocani.

[url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/tzadik-babasali_zps5922d551.jpg.html][/url]  [url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/tz-abuhatzera_zpsc219b178.jpg.html][/url]  [url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/tzabbuhatzera_zps5bd2cd4b.jpg.html][/url]

Mormantul lui Rabbi Yehudah bar Ilai .
Langa mormantul lui, este un maslin si se spune ca cine are o mica bucatica din el alunga necazurile.

[url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/tzadicbarilai_zpsfcf2d753.jpg.html][/url]

Mormantul lui  Maimonide -Rabbi Moshe Ben Maimon- gaon a dor ...
poet, om de stiinta, medic, cercetător și lider, autor al "Mishneh Tora",
Pe unul din pereti este un mozaic cu portretul lui

[url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/tzadikrambam_zpsead71b40.jpg.html][/url]  [url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/tzrambam_zpsea3a98cc.jpg.html][/url]


Mormantul lui Rabbi Shimon Bar Yochai la Miron
Conform traditiei ar fi autorul Zohar

[url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/tz-beniohai_zpsce41fb91.jpg.html][/url]  [url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/tzadikmiron_zps07ecb92d.jpg.html][/url]
Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   07.11.14 1:28

Totul incepe pe locul unde se presupune ca a fost Casa lui Petru pescarul, primul discipol si tovaras de drum a lui Isus.
In realitate s-a numit Shimon, dar duritatea si fermitatea lui ca o piatra i-au adus numele de Petra, de la grecescul piatra, ca apoi sa devina Petru.
In casa  ce se presupune ca fiind a lui, se afla zi o mica biserica baptista.
acolo este si un mozaic ce reprezinta o barca.
Sunt cercetatori care atribuie aceatsa barca lui Isus.



Unde se poate vedea -in sfarsit - o marturie palpabila a trecerii lui Isus prin lume ?

Daca plecam de la orasul Tiberias ( T'veria) spre Capernahum, pe la mijlocul drumului trecem pe langa Kibutz Ginosar
kibutz si sat turistic dotat cu cele mai moderne mijloace spre a face placuta orice  sedere acolo.
75 de case de vacanta, cu camere spatioase si intr-o zona extrem de linistita.
Daca intram, desigur ne atrage atentia imediat un mic muzeu,  Man in the GALILEE” Museum , unde se afla scheletul partial al unei ambarcatiuni datand de acum 2000 de ani
In anul 1986, doi arheologi amatori, datorita nivelului scazut al lacului in acel an, au descoperit ramasitele unei barci din lemn, care era ingropata in noroiul lacului. Cei doi au dezgropat barca iar specialistii au stabilit ca ea dateaza de acum 2.000 de ani.
Dezamagire.....
Desi nu exista nicio dovada ca Isus sau apostolii sai au folosit aceasta barca, ea a fost numita Barca lui Isus.
In lungime de 8 metrii destul de bine conservata, ea este expusa in conditii de maxima siguranta si climatizare la muzeul respectiv.







Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   07.11.14 1:29

Vechi sinagogi in Israel



Va propun un mic traseu si cateva repere ale unor vechi sinagogi in Israel.
Sper sa participe si d-l Edgar, este un traseu usor, instructiv si nu greu de tinut minte.
Urmele lor se intind de la sudul Podisului golan, Galileea superioara si vestica, centrul tarii, pana in sud, in gasia Gaza

Ce inseamna "vechi" in Israel ?
Unde se pot pune primele repere arheologice ca sa putem arata :"Aici a fost o sinagoga evreiasca " ?

Despre sinagogile dinaintea erei noastre se poate afla din scrierile religioase.
Urme palpabile, ziduri, fundatii, mozaicuri, coloane sau inscriptii pe piatra, apar in perioada celui de-al doilea templu.
Anul cel mai vechi intalnit de arheologi este 70 i.e.n.
9 sinagogi au fost identificate din aceasta perioada, printre ele una la Modiin Ilit la situl arheologic numit Khirbet Issa descoperit la constructia nu de mult a localitatii Kyriat Sefer, Jeriho, apoi Gamla, Herodium si Massada, orasul Migdal de la marginea lacului  Tiberias, etc



Fiecare perioada a avut amprenta ei in constructia si ornarea sinagogii.
De regula erau cu dechiderea la Ierusalim, fatadaa placata cu piatra cioplita, aveau in constructir coloane, arcuri, iar pardoselile erau acoperite ci mozaic.
Mozaicul de regula avea mentionat anul constructiei precum cea de la  kibutz Hephtzibah numita Beith Alfa - situata pe locul localitatii arabe Khirbet Beit Ilfa.

Mai tarziu, constructia capata aspectul bazilicii.iar mozaicurile in functie de zona geografica, au in componenta si figur de barbati sau femei jumatate goi, in re;iefuri se poate vedea zeita Victoria, spre deosebire de altele doar cu desene geometrice si cuvinte , respectand interdictie de a nu-ti face chip cioplit spre a te ruga la el.
Stiu este ca Galileea superioara era mai populata cu evrei fata de cea sudica, unde predominau crestinii.De unde si influentele.

Sa vedem cateva sinagogi la  Capernaum, Baram, Jeriho doua sinagogi, Shalom pentru Israel si



Am lasat la sfarsit un loc simpatic, un sat arabesc unde exista o sinagoga la fel de veche.
Satul se numeste Peqiin, si acolo traieste ultima si singura familie de evrei din sat, familia Zenati.
Cu putin noroc, Margalit, astazi peste 80 de ani va poate deschide poarta sinagogii, cu o frumoasa curte interioara, unde sunt o Thora veche , vechi inscriptii si statuete

Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   07.11.14 1:32

VIA DOLOROSA



Este calea cuprinsa intre fortareata Antonia, unde Iisus a fost judecat in fata lui Pilat, la resedinta lui Irod cel Mare si Golgota, dealul pe care a fost rastignit.
Via Dolorosa, incepe din cartierul musulman, de langa Poarta Leilor si se termina in Biserica Sfantului Mormant, in inima cartierului crestin, cuprinzand cele 14 opriri ale lui Isus.

Prima oprire a calatorului care reface  acest drum, este langa  Manastirea Flagelarii.
Aici a fost Isus interogat de Pilat si condamnat la moarte si tot aici a fost biciuit si i s-a pus cununa de spini.



A doua oprire este cea in care lui Iisus i s-a pus crucea in spinare.
Pe locul aflat langa o veche constructie romana ruinata de vreme, s-a ridicat o manastire in incinta careia sunt pastrate o parte din fortificatiile disparutei fortarete Antonia.



A treia oprire  marcheaza prima Sa cadere Aici a fost inaltata in secolul al XIX-lea o capela mica, apartinand Bisericii Catolice Armene.



A patra oprire, ne duce in locul unde Isus isi intalneste mama



A cincea oprire, Iisus s-a intalnit cu Simon  carel-a ajutat sa duca crucea mai departe spre Golgota.



A sasea oprire reprezinta intalnirea Mantuitorului cu Veronica, pioasa femeie care i-a sters fata cu valul pe care a ramas intiparit chipul Lui.
Mormantul ei se afla in apropierea Bisericii Greco-Catolice inaltata aici, iar valul respectiv este pastrat din secolul al optulea in Basilica Sfantul Petru din Roma.



A saptea oprire este locul unde Isus a cazut a doua oara.



A opta oprire, cea in care Mantuitorul a intalnit femeile pioase din Ierusalim.
O impunatoare manastire ortodoxa greaca este ridicata in acest loc



A noua oprire in care Iisus a cazut a treia oara este comemorata printr-o manastire copta la a carei intrare se inalta o columna din perioada romana.



A zecea oprire - Isus este batut de gardieni



A unsprezecea oprire, Isus este batut in cuie pe cruce



A a douasprezecea oprire, este ridicat cu crucea



A treisprezecea oprire, Isus este coborat de pe cruce



A paisprezecea oprire, Isus este coborat in mormant



Ultimele cinci opriri se afla in interiorul Bisericii Sfantului Mormant.

Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   07.11.14 1:34

Portile Vechii Cetati a Ierusalimului.

Ierusalimul are 11 porti, dintre care 8 importante.

Din cele 8, una este inchisa.
Este poarta pe care se spune ca a intrat Isus in cetate si poarta pe care va intra Mesia
Poarta inchisa duce la muntele templului.





Nu am sa descriu fiecare poarta si istoria ei.
Toate datele se pot gasi usor.
Ideea este de a a duna materialul pentru o impresie generala

am sa incep cu cea mai mare si frecventata poarta, aflata la granita dintre Ierusalimul apusean evreiesc
si cel rasaritean locuit de palestinieni

Poarta Damasc



apoi  poarta Herod



Frumoasa Poarta a Leilor de unde incepe Via Dolorosa





Urmeaza poarta inchisa - Poarta de aur, se pare ca originea numelui este crestina



Poarta Gunoaielor, Dung Gate, este poarta pe care se intra la Zidul Plangerii.
De asemeni Poarta Mograbi, dupa numele cartierului de marocani din apropiere



Poarta Sion langa cartierul Armenesc



Poarta Jaffa care duce la mormantul i turnul lui David



Poarta noua, construita pe la 1800,care este drumul cel mai scurt la Biserica Mormantului, si mica biserica ortodoxa a invierii.



Zidul din jurul templului are si el un numar de porti, nu le voi pomeni
aici, dor am sa spun ca mare parte sunt inchise si pazite pentru a preveni incingerea spiritelor intre evreii ce inca nu au voie sa urce liber sa se roage pe Muntele templului si musulmanii care pazesc cu strasnicie importanta locurilor pentru religia lor.
Istoria recenta are numeroase referiri la atacuri de ambele parti asupra locurilor sfinte, evrei si musulmani deopotriva, s-au facut incercari de explodarea a "Dom of the rock " si Moscheea Al Aqsa, s-au facut si se fac excavari intense pentru a se sterge urmele evreiesti de sub aceasta esplanada a templului, tone de gunoi cu ramasite arheologice de mare valoare sunt aruncate.


Vreau sa imi spun parerea personala.
Accesul evreilor si apartenenta lor la aceste locuri, nu a fot interzisa si nici contestata,nu  in perioada otomana, in perioada cruciadelor sau in alte perioade
Actualele confruntari nu au suport religios.
Actualele confruntari au suport politic si teritorial.
Au aparut  si s-au ascutit prin continuarea ideii Sioniste ( si dupa 1948) si a actiunilor teroriste ale OEP de-a lungul timpului.
Actele de provocare ale rabinului Kahana, ale lui Sharon la vremea lui, Harry Gotman, rabinul Shlomo Goren, si tulburarile periodice  de  vineri la rugaciunea musulmana, tulburarile violente ale musulmanilor la descoperirea tunelului de sub Zidul de west, nu au  suport religios ci sunt provocari politice.
Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   07.11.14 1:36

O trecere destul de brusca spre locul unde ar trebui sa se construiasca cel de-al treile templu.
Muntele Moria.
si care este deocamdata ocupat cu doua constructii importante musulmane.
Dome of the Rock si moscheea Al Aqsa.

O sa vorbim in continuare si de al treile templu ce urmeaza a se construi.
Pana atunci insa, sa vedem putin ce reprezinta:

Cupola Stancii sau Dome of the Rock, sau Domul stancii  ...




Aflata pe muntele templului, loc sfant cel putin al 5 religii
....iudaism, islam, crestinism,  cultele politeiste ievusit, canaanean si de asemeni roman.
"Cupola stancii", nu este moschee, este loc de rugaciune si pelerinaj,
construit de califul Abd al-Malik între 687 și 691 in dorinta sa de a aduce centrul islamului de la Mecca la Ierusalim.

Anul 1900..



" Domul stancii ", o construcrie octogonala ce sprijina o cupola in stil bizantin.



In centrul ei se afla o stanca, ce reprezinta pentru musulmani locul de unde profetul Mohamed a ircat la cer, reprezinta locul unde Avraham trebuia sa il sacrifice pe Isaac



"Cupola stancii" este unul dintre cele mai vechi si frumoase locuri de rugaciune islamice.
Peretii sunt acoperiti cu mozaic din portelan,sticla si piatra colorata.
Califul Abd al-Malik a construit cupola ca o demonstratie a capacitatii islamului, fata de cupolele bisericilor crestinesti,
mai ales a bisericii sfantului mormant a carei maretie pare ca i-a influentat pe musulmani.



In timpul sultanului Suleyman,cupola a inceput sa se deterioreze si a fost rstaurata cu tigla.Lucrarea a durat 7 ani,ca apoi in 1955 guvernul Iordaniei cu sprijinul Turciei si altor state arabe,incepe ample lucrari de restaurare acoperisul fiind facut de data asta din aluminiu si un puternic aliaj de bronz facut in Italia
Regele Iordaniei,pentru a aduna cele 8 0 de Kg de aur necesare auririi cupolei -care s-a terminat in 1998,a vandut un castel din Anglia.



Actualmente administratia este in sarcina ministerului Awaqaf iordanez in colaborarea cu autoritatile israeliene.
Ne-musulamanii nu au fost admisi pe muntele templului pana la jumatatea secolului 19.
din 1967 este permisa prezenta nemulsulmanilor pe muntele templului dar nu si rugaciuni.
Iar din 2006 este permisa vizitarea fara plata a intregului complex de catre turisti,cu exceptia orelor de rugaciune.



Loc sfant pentru iudaism prin semnificatia ce o are locul templului, pentru islam prin demnificatia urcarii la cer a lui Muhammad insotit de ingerul Gabriel, pentru crestini care in timpul marei imparat Constantin au avut acolo o biserica construita de mama imparatului, putem vorbi astazi de un Status Quo care sa permita accesul si posibilitatea de a se ruga a tuturor reprezentantilor acestor religii.....
Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   07.11.14 1:38

Am intrbat multi prieteni evrei, care este locul cel mai sfant, cel mai pretuit si a carui lipsa este echivalenta cu o catastrofa.
Fara exceptie mi-au raspuns...

"Kotel Ha'ma'aravi-Zidul Plangerii -Western Wall...

Si nici nu se poate altfel.
A atinge cu mana aceste pietre cu o atat de grea semnificatie istorica si religioasa, este  lucru dorit de fiecare evreu din Israel sau din lume.
A te ruga si a capata puteri de la ele, este poate motorul ce a tinut acest popor mereu viu si optimist pentru viitorul lui.

Este ultima ramasita a templului al doilea al evreilor daramat in anul 70.
Interesant este ca s-au pastrat rtoate 4 zidurile ce sprijineau templul,
dar zidul de vest, zidul plangerii are o incarcatura spirituala si o semnificatie aparte.
este cel mai aproape de Sfanta Sfintelor,nucleul primului si celui de al doilea templu...
piatra unde se spune ca Avraaham urma sa- sacrifice pe Isaac, piatra din varful muntelui Moria, Muntele Templului

Zidul vizibili in piata de rugaciune are 57 de metrii, din totalul de 488 de metrii ai zidului de vest.
mare parte este ascuns de cladirile construite cu anii...



Zidul de Vest al Templului al doilea, este de fapt parte a unui proiect de renovare a intregului templu initiat de regele Irod.
Irod a fost numit rege in Ierusalim in anul 37 i.Hr.,a inițiat în curând un proiect de renovare imens pentru Templu.  
In vederea renovarii el a angajat  lucratori pentru a aplatiza varful muntelui si a construi cele 4 ziduri de sprijin

De la daramarea templului, aceasta portiune de zid devine simbolul reintoarcerii evreilor in patria lot.
"La anul la Ierusalim" a fost urarea in Galut, dar in minte imaginea era zidul plangerii



iata-l in cateva imaginii intre anii 1860 pana in 1912

      

revenirea evreilor in Palestina incepe sa creeze tensiuni cu arabii din Ierusalim.
Cea mai mare a fost in 1929.
anul 1948, infiintarea statului Israel,trece tot ierusalimul vechi in stapanirea Iordaniei.
Rabinul zidului plangerii nu vrea sa il paraseasca, se lipeste de el si este ucis.

In 19 ani de stapanire Iordaniana, evreii nu au avut acces sa se roage la zid.
Singurul lucru posibila fost urcarea pe muntele Sionului si privirea zidului de departe.
In timpul razboiului de 6 zile in 1967, soldatii israelieni patrund in orasul vechi prin poarta Leului si elibereaza zidul si muntele Templului



Din acest moment, esplanada Zidului Plangerii se modernizeaza si trebuie sa faca fata atacurilor cu pietre si sticle Molotov ale Paletinienilor aflati in curtea moscheii Al Aqsa aflata  deasupra.
Numarul de vizitatori extrem de mare se mareste de la an la an.Afara de evrei din Israel si intreaga lume vin sefi de state, personalitati de toate felurile, oameni simpli, care sa-si spuna pasul si dorinta...




„De te-oi uita Ierusalime, uitată să-mi fie dreapta!”
(Psalmi,137.5)

Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   07.11.14 1:39

Israelul este constituit pe un pamant -eu ii spun Special in semnificatii istorice si religioase.
Sfant pentru unii, prilej de revendicare pentru altii.


Desigur ca sunt argumente istorice si arheologice  pentru toata lumea, ca atare este in final pamantul sfant a trei religii monoteiste,
care de-alungul vremurilor s-au intalnit in imprejurari bune sau tragice.
De  fiecare data, au ramas marturii ale stadiului social si politic,arhitectonic,
marturii care azi sunt atat de importante pentru tanara generatie.


In ceea ce priveste iudaismul.....

"Fii săi, Isaac şi Ishmael, l-au îngropat în peştera de la Machpelah ... cu sotia sa, Sarah." (Geneza 25:9)
"După aceea, Avraam a îngropat pe Sara, nevastă-sa, în peştera din ogorul Macpela, care este faţă în faţă cu Mamre, adică Hebron, în ţara Canaan.
(Geneza 23.19)

Crestian: The Cave of the Patriarchs or the Cave of Machpelah (Hebrew: מערת המכפלה, Me'arat HaMachpela, "the Cave" or Ibrahimi Mosque or Sanctuary of Abraham Arabic: الحرم الإبراهيمي‎ )

Este dupa parerea mea locul cel mai semnificativ al apartenentei de aceste locuri ale poprului evreu, de legatura ce o are cu aceles locuri islamul   si de asemeni crestinismul.
Mormantul Patriarhilor din Hebron

Cat de vechi este acest loc?
Cercetatorii spun ca locul principal,mormintele, au  o vechime de 3000 ani.

Zidul care il inconjoara si care a fost construit de Herod, se poate vedea si astazi.
Tot din vremea lui, ne-a ramas descris ca in acest loc se rugau evrei si crestini,separati intre ei.

Dar nu s-au gasit dovezi arheologica de existenta unei biserici.

Locul nu a avut acoperis in timpul imperiului bizantin,a fost distrus de persi,
ca apoi sa fie reconstituit de musulmani,in 918 care au construit si acoperisul .

Urmeaza cuceririle cruciatilor care l-au transformat din nou in biserica,
ca apoi Saladin in 1100, sa aduca din nou stapanirea musulmana asupra locului,construindu-i suplimentar 2 minarete.
Sanjar al-Jawili mai adauga o moschee,se pastreaza aranjamentul de rugaciune,evreii sunt permisi pana intr-un anumit loc.
In urma unor lucrari masive de restaurare,se acopera mormintele lui Avraham si Sara,Iacob si Lea,

se interzice intrarea in pesteri, precum si accesul crestinilor si evreilor la intregul complex.

Cu timpul evreii capata dreptul de acces pana la a 7 treapta a scarii de acces.

Dupa razboiul de 6 zile-1967, Shlomo Goren ,rabinul armatei, este primul evreu care intra in incinta dupa 1000 de ani.....!
Tensiunea intre evrei si musulmani creste,stabilirea de ore de rugaciune separat nu ajuta prea mult.
In 1995,in urma tratativelor pentru procesul de pace,odata cu alte teritorii, se retrocedeaza si Hebron,

evreii ramanand grupati intr-o mica parte a orasului.
Astazi, 81% din cladire apartine organizatiei islamice Waqf care se ocupa cu terenurile si cladirile de importanta ale islamului,
care are in grija si de moscheea Al Aqsa din Ierusalim.
Aceasta impartire a spatiului face ca evreii sa nu poate intra la mormintele lui Isaac si Rebeca, decat 10 zile pe an, de marile sarbatori
Au acces insa la mormintele lui Avraham si Sara in baza faptului ca Araham a cumparat locul unde sunt pesterile.

Este permisa intrarea vizitatorilor si turistilor,paza si siguranta fiind in sarcina comuna palestiniano-israeliana.


Iata planul acetui loc:



1910



vedere generala, zidul si

[url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/locsf21974-tombs-patriarchs-hebron-view_zps5cf15fba.jpg.html][/url] [url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/locsf-3_zps677d9050.jpg.html][/url] [url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/loc-sf21973-tombs-patriarchs-hebron-heavy-security-outside-tomb-of_zps4237adf1.jpg.html][/url] [url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/locurisfinte-1_zps5a81e4b6.jpg.html][/url]

Moscheea

[url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/locsfmosc-jawiliyya1320_zpsb17c261f.jpg.html][/url]  [url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/locsf-tombs-patriarchs-hebron-minbar-1043-southeastern-wall-of_zps22c9c667.jpg.html][/url]  [url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/locsfinte-tombs-patriarchs-hebron-14th-century-canopy-next-mosque_zpsbb986db8.jpg.html][/url]

Sinagoga

[url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/locsf1988-tombs-patriarchs-hebron_zpsd7a4c9d9.jpg.html][/url]

Mormintele lui Avraham, Jakob, Isaac, Sara, Lea, Rebeca

[url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/locsf-cenotaph-abraham-central-room_zps9d648f16.jpg.html][/url] [url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/locsfhebron09-sarah-c-hlp_zpse5cca204.jpg.html][/url] [url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/locsfhebron19-tombofjacob_zpsd8837815.jpg.html][/url] [url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/locsfhebron11-rebecca-and-isaac-c-hlp_zps1fe46122.jpg.html][/url]

Si iata realitatea foarte neconventinala din acele locuri numite Pamantul Sfant...
Un musulman se roaga langa mormantul lui Isaac...

[url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/locsf3-isaac3-cc-tbass-efendi_zpsb5a3bc71.jpg.html][/url]

=====================

Februarie 1994
Baruh Goldstein, colonist israelian din Hebron, intra in sala destinata musulmanilor si omoara 29 dintre ei mitraliindu-i in timpul rugaciunii.
Este poate prima fisura in omogenitatea societatii israeliene, inainte de omorarea lui Rabin tot de catre un evreu.
Crima s-a petrecut inainte de Pesah si sustinatorii lui l-au felicitat..."Frumos cadou de paste" au zis unii, altii s-au ingrozit de crima lui si l-au blamat puternic, pe el si ideologia ce l-a determinat sa o comita
Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   07.11.14 1:40

Dupa Muntele Templului din Ierusalim, dupa Pestera Patriarhilor din Hebron,
Mormantul lui Rahel -mama Rahel - este al treilea loc sfant al evreilor.





Este mormantul lui Rahel, sotia lui Iacob si mama celor doi fii ai lui din cei 12.
A murit la nasterea ultimului, Beniamin.
In drum spre Bethlehem, Iacob si-a ingropat sotia , mormantul initial a fost aidoma mormintelor din acea vreme, o gramada  de pietre.
Practic este o roca cu 11 pietre pe ea, reprezentand fii lui Iacob in viata cand a murit Rahel la nastere.

Peste mormant,  in 1620 otomanii au pus un cub de piatra cu o cupola
Asa a trecut prin mai multe stapaniri, loc de pelerinaj al evreilor, carora li se da mormantul si cladirea in stapanire definitiv de catre Mohamed Pasa.

[url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/racheltomb1_zpsafe687ed.jpg.html][/url]  [url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/racheltombvisitors_zps62f6d879.jpg.html][/url]  [url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/racheltomb2_zps9b29be80.jpg.html][/url]

in 1780, s-au construit arcade, iar evreii din Istambul au trimis bani pentru reparatii

[url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/rachel-bethlehem-entrance-itself_zps6bf85587.jpg.html][/url]


In 1830 din nou otomanii recunosc evreii ca fiind proprietarii mormantului
Mormantul a fost cumparat in 1841 de lordul Montefiore care a dat evreilor cheia mormantului
1864, evreii din Bombay doneaza pentru saparea unei fantani pentru ca pelerinii sa aiba apa....

1921,1925, mandatarii britanici in Palestina, vor sa faca reparatii la mormant, la cererea rabinului sef din Bethelehem, dar evreii sefarazi care intre timp au cerut si ei permisiunea sa repare mornmantul si care aveau cheia, se opun intrarii oricarui strain inauntru.

in 1948, constituirea statului Israel,  ONU emite rezolutia 194 care cere acces liber de catre statul Israel la toate siteurile religioase.
Israelul trimite si el ONU o Nota, privind proprietatea asupra locurilor sfinte si  constata ca asupra Mormantului lui Rahel erau doua cereri de proprietate : Israeliana si Araba.
De altfel din 1948-1967 mormantul a apartinut Iordaniei fiind intretinut de Waqf

1967, razboiul se termina si West Bank inclusiv mormantul este sub autoritate militara israeliana
Initial planua a fost ca mormantul sa fie inclus in granitele Ierusalimului
Moshe Dayan nu vrea probleme si renunta.
460 de metri sunt intre granita municipala a Ierusalimului si Mormant.
Din 1995, Bethlehem este administrat de Autoritatea Palestiniana.
In 1996 Israelul cheltuieste 2 milioane dolari pentru a ridica in jurul mormantului un zid de 13 metrii si un post militar de paza.

[url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/rachel_zpsd706ecbd.jpg.html][/url]

2000 - a doua intifada-41 de zile de asalt ale palestinienilor asupra mormantului ; in final sunt respinsi.
Ca atare Israelul construieste zidul despartitor cu autoritatea palestiniana in asa fel incat maormantul si terenul din jur sa fie in partea israeliana.
Cartierul arab Qubbet Rahil. este distrus, magazinele arabilor din jur inchise.

[url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/rachel20tomb4_zps6415634b.jpg.html][/url] [url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/rachel-bethlehem_zpse47a89e3.jpg.html][/url] [url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/rachel-bethlehem-entrance_zps033ab560.jpg.html][/url] [url=http://s1180.photobucket.com/user/abbulafia/media/locuri sfinte -moschei-biserici/raheltomb-5_zps09360b45.jpg.html][/url]
Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   07.11.14 1:41

Afara de Ierusalim, daca mergem la Yaffo, la Nazaret, sau la Tiberias vedem aproape fara exceptie impletirea acestor trei credinte.

Am sa arat cateva moschei din Yaffo-Tel Aviv ce reprezinta lucruri sfinte pentru musulmani.
Din doua motive.
Pentru a arata ca practic religia tuturor este respectata si protejata in Israel.
Si pentru ilustrare celor ce vor sa cunosca

Jaffa - Yaffo - Jaffa - Hebrew: יָפוֹ‎, Arabic : يَافَا‎,

Daca spunem Jaffa sau Yaffo, spunem mii de ani de istorie.
Mii de ani de lupte,de cuceriri simultane si de foarte putina liniste.

Califul Omar cucereste orasul in 636.
Sub noua carmuire musulamana,arabi si evrei traiesc impreuna.
Sosirea cruciatilor in Yaffo ii confera statut de port pentru Ierusalim,lasand amintire primii crestini in oras.
In 1187 a fost cucerit de Salah ad Din ca dupa numai 4 ani de Richard inima de Leu
A urmat dominatia mamelucilor din Egipt

Orasele teritoriului dintre Iordan si mare, (Ramla,Ierusalim,Lod etc ),se folosesc de serviciile portului Yaffo.
Cu timpul, orasul populatia orasului s-a arabizat devenind cel mai mare centru urban arab din Palestina
Turcii otomani au cucerit Yaffo impreuna cu intreaga Palestina in anul 1517.
Urmeaza mandatul britanic din 1917 pana in 1948.
In 1945 populatia orasului era de 101580 suflete,53930 musulmani, 30820 evrei si 16800 crestini.
In 2010 populatia orasului este de 74000 suflete, 49000 evrei, and 22000 arabi,
parte musulmani,parte crestini concentrati in special in cartierul Ajami,3000 crestini.

As vrea sa arat cateva moschei care si azi sunt bine intretinute sui utilizate  de credinciosi.

Moscheea Mahmudiye,cunoscuta ca Moscheea cea Mare (Al Masjid al Kabir) la vest de piata Ceasului, la intrarea în strada Ruslan, ridicata în 1730 si largita semnificativ în anii 1811-1812 de catre Muhammad "Abu Nabut" Agha ,albanez, astazi fiind principala moschee a locuitorilor din Yaffa. Contine o sala centrala si mai multe mici locuri de rugaciune suplimentare. Trei din peretii externi ai moscheii sunt parte din vechiul zid al cetatii. In constructia moscheei au fost folosite materiale deosebite, inclusiv coloane de marmura din edificii cruciate din Cezareea si Ashkelon. Lang ea a fost cladit în acelas timp un han „Han al Kamkh” destinat pelerinilor si vizitatorilor. Zona din sudul Moscheii Mari, unde Abu Nabut -un foarte bun administrator al orasului - a înfiintat bazaruri, a devenit centrul orasului si locul de unde au pornit procesiunile religioase musulmane, inclusiv in timpul rascoalelor din prima jumatate a secolului al XX-lea.Aici este si fantana Sebil Abu Nabut.

moscheea si fantana






Moscheea Al Nuzha, cladire impunatoare in bulevardul Jerushalaim, foarte activa in viaaa comunitatii musulmane, construita în secolul al XX-lea.
Aici se afla sediul tribunalului religios musulman şi o biblioteca islamica.




Moscheea Hassan Bek,aflata azi în Tel Aviv-ul propriu zis,langa cartierul yemenit Kerem Hateymanim. A fost zidită în 1916 de guvernatorul Hassan Bek al Bassri al Ghabi.Renovata de municipalitatea orasului in 1980,este al doilea principal centru de rugaciune al musulmanilor din Yaffo.dupa atentatul sinucigas de la Delpfinarium in 2000 ,a fost atacata cu pietre, crezandu-se ca faptasii s-au ascuns acolo,a suferit mici degradari care azi au fost reparate.In 2005 un alt grav incident,un grup de extremisti evrei au aruncat in fata intrarii un cap de porc pe care era scris Muhamed.





Moscheea Mării Masjid al Bahr sau al Mina (a Portului) asezata pe marginea marii langa port. O pictura de la 1675, de catre pictorul Lebrun, olandez, indica faptul ca Moscheea Al-Bahr , este cea mai veche moschee din Yaffo. Renovata in anii 2000. Ea era în trecut moscheea pescarilor.Aici merg sa se roage sotiile pescarilor cand sunt plecati pe mare.Are o splendida pozitie,alaturi de restaurantul Aladin,de parcul mare din port si de portul propriu-zis.Este singura moschee care se poate vizita in oras.

iata moscheea in momentul renovarii





Moscheea Siksik, langa Talciocul de vechituri, adaposteste la ora de fata un atelier.



Moscheea Adjami ridicată în veacul al XVIII-lea, este numită după Ibrahim Al Adjami, al cărui mormânt se află în preajmă.
A fost renovată in anii 1970.



Moscheea Grantei (Masjid al Abiad), la limita dintre Jaffo si Bat Yam era neterminata, si adaposteste începand din anul 1948 sinagoga evreiască Zikhron Kedoshim.

Sabil Abu Nabut -Fantana rituala din vremea guvernatorului Abu Nabut din 1815, in stil "rococo otoman", prevazuta cu trei cupole mari si patru mici, e situată astăzi pe strada Ben Tzvi din sudul Tel Avivului. Calatori si caravane de camile isi potoleau aici setea in drumul spre Ierusalim.






Cam atat despre Jaffa, Yafo....o sa continui cu Zidul Plangerii...
Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Hotel Ismailov Tel Aviv   15.11.14 0:02

Hotelul Ismailov din Tel Aviv.
Unul din primele si cele mai moderne si elegante hoteluri ale tanarului oras
Hotelul construit pe strada Montefiori a nr 32 apartinea omului de afaceri Ismailov si este opera arhitectului Judah Magidovich  in 1925.
Tanarul oras avea doar 25 de ani de la inceperea constructiei lui.
Magidovich nascut in Ukraina in 1886 a emigrat in Palestina in 1919 fiind primul Arhitect al orasului.el a "desenat " nu mai putin de 500 de cladiri in constructie


In anul inaugurarii



in 2007




Asa arata azi in 2014 , de fapt dupa o lunga perioada de refaceri si agonie, -este aproape distrus :

Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
abbuviorica
Admin
avatar

Mesaje : 1418
Data de inscriere : 08/10/2011
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   23.05.15 3:18



In 1909, asa cum am mai scris 66 de familii organizate in asociatia "Ahuzat Bait"
au tras la sort cele 66 de loturi in care a fost impartit terenul cumparat de la un arab localnic din Yaffa
in vederea infiintarii primului oras eminamente evreiesc  -Tel Aviv.
Asta in special din cauza insuportabilei aglomeratii din Jaffa.

pe harta se vede bine bulevardul Rothschild, de care am sa pomenesc mai jos




Bulevardul leaga cartierul vechi yemenit Neve Tzedek cu teatrul national Habima

Este una din cele mai sccumpe strazi din Tel Aviv Initial s-a numit Rehov Ha'am, adica Strada Poporului
Mai tarziu, locuitorii au creut schimbarea denumirii in Baronul Rothschild
pe bulevart este casa in care s-a citit declaratia de independenta, a statului Israel,, iar cateva case fac parte din patrimoniul UNESCO

Dupa o perioada de degradare urbana 1960-1980, dia urmat  un proces de restaurare a multor cladiri.
Actualul primar, Huldai, a contribuit din plin.
Am sa va prezint poze din  1909,1920, 1930,  unde se vede rapida dezvoltare a strazii si mai ales grija pentru verdele pomilor




Sus In jos
http://viatadelangamine.forumgratuiti.com
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Istoria unor locuri din Israel   

Sus In jos
 
Istoria unor locuri din Israel
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 2 din 3Mergi la pagina : Înapoi  1, 2, 3  Urmatorul

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
VIATA DE LANGA MINE :: SUBIECTE :: Istorie-
Mergi direct la: